Rozhodli jste se upéct podle mého receptu a i když jste všechny předchozí kroky dodržely, pořád to vypadá, tak nějak… splácaně?
Možná jen potřebujete provětrat prostor.
Série Smlsněte si na blogu
- Skenování – aby se lidé v textu neztratili
- Kontrast – moment překvapení
- Zarovnání – servírujte text přehledně
- Čitelnost – pořádně vyvětrejte
- Výzva k akci – to proč to děláte
Pořádně vyvětrejte
Vše potřebuje trochu dýchat. Věděli jste, že kvalitní a drahé věci mají vždy víc prostoru? Představte si obchody na Pařížské a srovnejte je s jedním z řetězců s oblečením z obchodního domu.
Dodá to vašim textům váhu a zároveň bude text opticky vypadat snazší k přečtení.
Co ovlivňuje čitelnost?
- velikost písma,
- řádkování,
- mezery mezi odstavci,
- tmavost písma vůči pozadí,
- mezery před nadpisy,
- vhodný výběr písma a jeho řezu,
- šířka sloupce, ve kterém text je.
Jak na to?
Napíšu univerzální návod, modifikace bych nechala na zkušených (web) designérech, takže si to klidně někam uložte, nebo rovnou pošlete vašemu webaři:
- Velikost písma odstavce minimálně 16 px.
- Řádkování odstavce je 160% – 175% velikosti písma. Tedy u odstavce to bude třeba 28px.
- Řádkování nadpisu je 100 – 120% velikosti písma.
- Písmo dělejte tmavší vůči pozadí, než si myslíte, že je dost.
- Před nadpisem mějte větší mezeru než za nadpisem (nadpis patří k textu, který je pod ním, ne před ním).
- Písmo vybírejte jednoduché, čitelné (Roboto). Pokud chcete nějaké zdobné, používejte ho pro kratší ne tak důležité texty, nebo ho můžete využít jako překvapení z minulých lekcí.
- Řez písma používejte regular, nebo medium/semibold. Zapomeňte na tloušťky light/thin.
- Šířka sloupce pro souvislý text je ideální do 800 px.
Co udělá největší magii? Správné řádkování, velikost textu a šířka sloupce.
Pro koho ještě děláte text čitelný?
Všichni máme nějaké znevýhodnění. Někdo může mít dyslexii, jiný pořádné brýle a další vysvícený notebook, nebo mobil na sluníčku. Každý máme něco, co nám ztěžuje prohlížení webu ať stále, nebo dočasně. Myslete na to. Nebo jsou vaše články jen pro lidi, kteří žádnou bariéru nemají? To je velmi malé %.
A když už mluvím o tom mobilu. Jak vypadá váš článek v něm?
Další díl: 5. Výzva k akci – to proč to děláte
Celá série vznikla pro facebookovou skupinu copywriterky Evy Váňové – Naučte se psát copywritersky. Bylo mi ctí.