Rozhodli jste se upéct podle mého receptu a i když jste všechny předchozí kroky dodržely, pořád to vypadá, tak nějak… splácaně?
Možná jen potřebujete provětrat prostor.
Série Smlsněte si na blogu
- Skenování – aby se lidé v textu neztratili
- Kontrast – moment překvapení
- Zarovnání – servírujte text přehledně
- Čitelnost – pořádně vyvětrejte
- Výzva k akci – to proč to děláte
Pořádně vyvětrejte
Vše potřebuje trochu dýchat. Věděli jste, že kvalitní a drahé věci mají vždy víc prostoru? Představte si obchody na Pařížské a srovnejte je s jedním z řetězců s oblečením z obchodního domu.
Dodá to vašim textům váhu a zároveň bude text opticky vypadat snazší k přečtení.
Co ovlivňuje čitelnost?
- velikost písma,
- řádkování,
- mezery mezi odstavci,
- tmavost písma vůči pozadí,
- mezery před nadpisy,
- vhodný výběr písma a jeho řezu,
- šířka sloupce, ve kterém text je.
Napíšu univerzální návod, modifikace bych nechala na zkušených (web) designérech, takže si to klidně někam uložte, nebo rovnou pošlete vašemu webaři:
- Velikost písma odstavce minimálně 16 px.
- Řádkování odstavce je 160%-175% velikosti písma.
- Řádkování nadpisu je 100-120% velikosti písma.
- Písmo dělejte tmavší vůči pozadí, než si myslíte, že je dost.
- Před nadpisem mějte větší mezeru než za nadpisem (nadpis patří k textu, který je pod ním, ne před ním).
- Písmo vybírejte jednoduché, čitelné, pokud chcete nějaké zdobné, používejte ho pro kratší ne tak důležité texty, nebo ho můžete využít jako překvapení z minulých lekcí.
- Řez písma používejte regular, nebo book. Vynechte light/thin.
- Šířka sloupce pro souvislý text je ideální do 800 px.
Co udělá největší magii? Správné řádkování, velikost textu a šířka sloupce.
Pro koho ještě děláte text čitelný?
Všichni máme nějaké znevýhodnění. Někdo může mít dyslexii, jiný pořádné brýle a další vysvícený notebook, nebo mobil na sluníčku.
A když už mluvím o tom mobilu. Jak vypadá váš článek v něm?
Další díl: 5. Výzva k akci – to proč to děláte
Celá série vznikla pro facebookovou skupinu copywriterky Evy Váňové – Naučte se psát copywritersky. Bylo mi ctí.