Smlsněte si na blogu – Čitelnost

Rozhodli jste se upéct podle mého receptu a i když jste všechny předchozí kroky dodržely, pořád to vypadá, tak nějak… splácaně?

Možná jen potřebujete provětrat prostor.

Série Smlsněte si na blogu

  1. Skenování – aby se lidé v textu neztratili
  2. Kontrast – moment překvapení
  3. Zarovnání – servírujte text přehledně
  4. Čitelnost – pořádně vyvětrejte
  5. Výzva k akci – to proč to děláte

Pořádně vyvětrejte

Vše potřebuje trochu dýchat. Věděli jste, že kvalitní a drahé věci mají vždy víc prostoru? Představte si obchody na Pařížské a srovnejte je s jedním z řetězců s oblečením z obchodního domu.

Dodá to vašim textům váhu a zároveň bude text opticky vypadat snazší k přečtení.

Co ovlivňuje čitelnost?

  • velikost písma,
  • řádkování,
  • mezery mezi odstavci,
  • tmavost písma vůči pozadí,
  • mezery před nadpisy,
  • vhodný výběr písma a jeho řezu,
  • šířka sloupce, ve kterém text je.

Napíšu univerzální návod, modifikace bych nechala na zkušených (web) designérech, takže si to klidně někam uložte, nebo rovnou pošlete vašemu webaři:

  • Velikost písma odstavce minimálně 16 px.
  • Řádkování odstavce je 160%-175% velikosti písma.
  • Řádkování nadpisu je 100-120% velikosti písma.
  • Písmo dělejte tmavší vůči pozadí, než si myslíte, že je dost.
  • Před nadpisem mějte větší mezeru než za nadpisem (nadpis patří k textu, který je pod ním, ne před ním).
  • Písmo vybírejte jednoduché, čitelné, pokud chcete nějaké zdobné, používejte ho pro kratší ne tak důležité texty, nebo ho můžete využít jako překvapení z minulých lekcí.
  • Řez písma používejte regular, nebo book. Vynechte light/thin.
  • Šířka sloupce pro souvislý text je ideální do 800 px.

Co udělá největší magii? Správné řádkování, velikost textu a šířka sloupce.

Pro koho ještě děláte text čitelný?

Všichni máme nějaké znevýhodnění. Někdo může mít dyslexii, jiný pořádné brýle a další vysvícený notebook, nebo mobil na sluníčku. Každý máme něco, co nám ztěžuje prohlížení webu. Myslete na to. Nebo jsou vaše články exkluzivní jen pro lidi, kteří žádný problém s prohlížením vašeho webu nemají?

A když už mluvím o tom mobilu. Jak vypadá váš článek v něm?

Další díl: 5. Výzva k akci – to proč to děláte

Celá série vznikla pro facebookovou skupinu copywriterky Evy VáňovéNaučte se psát copywritersky. Bylo mi ctí.

Bára Vlášková

Bára Vlášková

Web, marketing a mentoring

Můj blog je o mně, mých zkušenostech a zájmech. Někdy píšu tak, jak mi huba narostla, někdy píšu pro vás, abyste se dozvěděli, jak to s tím webem vlastně je.

O mně

Mohlo by vás zajímat

Smlsněte si na blogu – Zarovnání

U dezertů ještě zůstaneme. Představte si, že by vám ho na ten talíř jen tak mrskli, až by se roztekl do všech stran. Nic moc, že? Série Smlsněte si na blogu Skenování – aby se lidé v textu neztratiliKontrast – moment překvapeníZarovnání – servírujte text...

Smlsněte si na blogu – Výzva k akci

Chutná vám ten dort? A nedáte si ještě kávu? Ale co by ne, když už jsem tady, dort je famózní, káva bude také. Série Smlsněte si na blogu Skenování – aby se lidé v textu neztratiliKontrast – moment překvapeníZarovnání – servírujte text přehledněČitelnost –...

Smlsněte si na blogu – Kontrast

Ten úžasný dezert máte přímo před sebou, je výborný, přesně tak jak jste si ho představovali v té vitríně, ale už začíná být trochu hutný a monotónní. Když v tom zjistíte, že v sobě má ukrytou náplň. Jemnou, rozplývající se na jazyku, která přišla v ten správný...