Empatie v designu

21. 07. 2021 | Webdesign

V poslední době se v zahraničí mluví o empatii při designování.

Zřejmě to vychází i z toho, jak se vyvíjí svět. Používá se genderově neutrální jazyk, začínáme být více citliví k minoritám a více pečliví v tvorbě přístupných věcí pro lidi se zrakovým nebo sluchovým postižením. Zjišťujeme, že autismus, nebo další poruchy spektra má více lidí, než jsme očekávali, protože pro většinu z takových lidí jde o tzv. neviditelnou nemoc a je víceméně přehlížená. Média nám totiž předkládají většinou těžké formy a my pak nemáme ahnung o realitě.

Odpovědí na to může být: „Buď vůči nim více empatický“ nebo obyčejné: „Tak se do něj trochu vžij„.Spoléhat se na empatii je tak troch bullshit. Řekla bych dle mého, ale jsou tady i fundovanější lidé, kteří si to myslí.

Nemůžeme od druhého člověka očekávat, že pochopí, jak se chodí v našich botách. Když víme, že nás druzí nikdy nemůžou pochopit, jak můžeme od sebe očekávat, že se vžijeme do životů všech ostatních?

Příklad: To, co znamená overstimulace u lidí s ADHD na venek vypadá jen jako nepozornost, neposednost nebo šití nohou, případně únava a dokonce i ignorance.

V hlavě takového člověka to ale často vypadá, jako když se vám přetíží počítač. Okýnka se neotevírají, nezavírají, kurzor se hýbe po monitoru rychlostí šneka, vše strašně hučí a je příšerný horko. Navíc dost spěcháte, protože to musíte odeslat před uzávěrkou, takže jste na počítač naštvaní. A nejhorší je, když jste netrpěliví a začnete zběsile klikat na všechno, co by to mohlo nějak změnit.

Řešením proto není říct: „uklidni se, bude to dobrý“, řešením je přestat zběsile klikat a zastavit vše, co způsobuje přehřátí počítače.“to bude dobrý“ je v tomto případě empatie. Odejít z prostředí, které vás přetěžuje je řešení, které jsme dali dohormady na základě průzkumu.

Empatie je domněnka. Je to něco, co aplikujeme na ostatní, protože to pomohlo nám. A domněnka je něco, co do designu absolutně nepatří. Pokud se domníváme, že řešíme nějaký problém tak na 99,9% jen tvoříme další sérii problémů.

Pokud bych tedy chtěla zařadit pojem, jako je „empatie“ do designu, tak význam empatie je: Ptát se správných lidí na správné otázky a na jejich základě navrhovat (designovat) řešení.

Ale zpět do reality. Většina z mé roviny dělá a potřebuje weby v rozpočtu, který nepokryje ani testování, natož přímé dotazování. Celý článek jsem tedy sepsala spíše jako zamyšlení nad tématem.

Bára Vlášková

Bára Vlášková

Web, marketing a mentoring

Můj blog je o mně, mých zkušenostech a zájmech. Někdy píšu tak, jak mi huba narostla, někdy píšu pro vás, abyste se dozvěděli, jak to s tím webem vlastně je.

O mně

Mohlo by vás zajímat

Web je drahý

Mýtus: Potřebuji web, jenže je drahý, a nebudu si ho moci spravovat sama. Článek je krátký, tak pojďme rovnou na věc. Cena Jako odpověď si stačí přepočítat investici na pět let: Řešení 1. rok pět let celkem Mioweb (jen redakční systém + šablona) 29 040 Kč...

Na web zpravidla nedostanete žádnou záruku

Ono to totiž není ani úplně možné. Většina webů se předává takzvanou akceptací, kdy web klient projde a řekne, že je vše dle jeho představ. Tím je web předán. Proč to tak je? Jakékoliv následně vzniklé "stalo se to samo" změny jsou neovlivnitelné. Web jsou často...

Povinné náležitosti na webu

Pro své klienty mám vždy konkrétní doporučení, co na webu nevynechat. Jedním z nich je obsáhnutí povinných náležitostí stanovených zákonem. Ačkoliv se tyto informace nachází všude na internetu, ne každý o nich ví a ne vždy je lidé vypíšou úplně správně. Z nějakého...