V poslední době se v zahraničí mluví o empatii při designování.
Zřejmě to vychází i z toho, jak se vyvíjí svět. Používá se genderově neutrální jazyk, začínáme být více citliví k minoritám a více pečliví v tvorbě přístupných věcí pro lidi se zrakovým nebo sluchovým postižením. Zjišťujeme, že autismus, nebo další poruchy spektra má více lidí, než jsme očekávali, protože pro většinu z takových lidí jde o tzv. neviditelnou nemoc a je víceméně přehlížená. Média nám totiž předkládají většinou těžké formy a my pak nemáme ahnung o realitě.
Odpovědí na to může být: „Buď vůči nim více empatický“ nebo obyčejné: „Tak se do něj trochu vžij„.Spoléhat se na empatii je tak troch bullshit. Řekla bych dle mého, ale jsou tady i fundovanější lidé, kteří si to myslí.
Nemůžeme od druhého člověka očekávat, že pochopí, jak se chodí v našich botách. Když víme, že nás druzí nikdy nemůžou pochopit, jak můžeme od sebe očekávat, že se vžijeme do životů všech ostatních?
Příklad: To, co znamená overstimulace u lidí s ADHD na venek vypadá jen jako nepozornost, neposednost nebo šití nohou, případně únava a dokonce i ignorance.
V hlavě takového člověka to ale často vypadá, jako když se vám přetíží počítač. Okýnka se neotevírají, nezavírají, kurzor se hýbe po monitoru rychlostí šneka, vše strašně hučí a je příšerný horko. Navíc dost spěcháte, protože to musíte odeslat před uzávěrkou, takže jste na počítač naštvaní. A nejhorší je, když jste netrpěliví a začnete zběsile klikat na všechno, co by to mohlo nějak změnit.
Řešením proto není říct: „uklidni se, bude to dobrý“, řešením je přestat zběsile klikat a zastavit vše, co způsobuje přehřátí počítače.“to bude dobrý“ je v tomto případě empatie. Odejít z prostředí, které vás přetěžuje je řešení, které jsme dali dohormady na základě průzkumu.
Empatie je domněnka. Je to něco, co aplikujeme na ostatní, protože to pomohlo nám. A domněnka je něco, co do designu absolutně nepatří. Pokud se domníváme, že řešíme nějaký problém tak na 99,9% jen tvoříme další sérii problémů.
Pokud bych tedy chtěla zařadit pojem, jako je „empatie“ do designu, tak význam empatie je: Ptát se správných lidí na správné otázky a na jejich základě navrhovat (designovat) řešení.
Ale zpět do reality. Většina z mé roviny dělá a potřebuje weby v rozpočtu, který nepokryje ani testování, natož přímé dotazování. Celý článek jsem tedy sepsala spíše jako zamyšlení nad tématem.