Empatie v designu

21. 07. 2021 | Webdesign

V poslední době se v zahraničí mluví o empatii při designování.

Zřejmě to vychází i z toho, jak se vyvíjí svět. Používá se genderově neutrální jazyk, začínáme být více citliví k minoritám a více pečliví v tvorbě přístupných věcí pro lidi se zrakovým nebo sluchovým postižením. Zjišťujeme, že autismus, nebo další poruchy spektra má více lidí, než jsme očekávali, protože pro většinu z takových lidí jde o tzv. neviditelnou nemoc a je víceméně přehlížená. Média nám totiž předkládají většinou těžké formy a my pak nemáme ahnung o realitě.

Odpovědí na to může být: „Buď vůči nim více empatický“ nebo obyčejné: „Tak se do něj trochu vžij„.Spoléhat se na empatii je tak troch bullshit. Řekla bych dle mého, ale jsou tady i fundovanější lidé, kteří si to myslí.

Nemůžeme od druhého člověka očekávat, že pochopí, jak se chodí v našich botách. Když víme, že nás druzí nikdy nemůžou pochopit, jak můžeme od sebe očekávat, že se vžijeme do životů všech ostatních?

Příklad: To, co znamená overstimulace u lidí s ADHD na venek vypadá jen jako nepozornost, neposednost nebo šití nohou, případně únava a dokonce i ignorance.

V hlavě takového člověka to ale často vypadá, jako když se vám přetíží počítač. Okýnka se neotevírají, nezavírají, kurzor se hýbe po monitoru rychlostí šneka, vše strašně hučí a je příšerný horko. Navíc dost spěcháte, protože to musíte odeslat před uzávěrkou, takže jste na počítač naštvaní. A nejhorší je, když jste netrpěliví a začnete zběsile klikat na všechno, co by to mohlo nějak změnit.

Řešením proto není říct: „uklidni se, bude to dobrý“, řešením je přestat zběsile klikat a zastavit vše, co způsobuje přehřátí počítače.“to bude dobrý“ je v tomto případě empatie. Odejít z prostředí, které vás přetěžuje je řešení, které jsme dali dohormady na základě průzkumu.

Empatie je domněnka. Je to něco, co aplikujeme na ostatní, protože to pomohlo nám. A domněnka je něco, co do designu absolutně nepatří. Pokud se domníváme, že řešíme nějaký problém tak na 99,9% jen tvoříme další sérii problémů.

Pokud bych tedy chtěla zařadit pojem, jako je „empatie“ do designu, tak význam empatie je: Ptát se správných lidí na správné otázky a na jejich základě navrhovat (designovat) řešení.

Ale zpět do reality. Většina z mé roviny dělá a potřebuje weby v rozpočtu, který nepokryje ani testování, natož přímé dotazování. Celý článek jsem tedy sepsala spíše jako zamyšlení nad tématem.

Bára Vlášková

Bára Vlášková

Web, marketing a mentoring

Můj blog je o mně, mých zkušenostech a zájmech. Někdy píšu tak, jak mi huba narostla, někdy píšu pro vás, abyste se dozvěděli, jak to s tím webem vlastně je.

O mně

Mohlo by vás zajímat

Web je drahý

Mýtus: Potřebuji web, jenže je drahý, a nebudu si ho moci spravovat sama. Článek je krátký, tak pojďme rovnou na věc. Cena Jako odpověď si stačí přepočítat investici na pět let: Řešení 1. rok pět let celkem Mioweb (jen redakční systém + šablona) 29 040 Kč...

Kdo by neměl dělat váš web

Je spousta lidí, kteří umí v nějaké formě udělat web. I vy sami si ho můžete udělat, proč by ne – na začátek je to nejlepší varianta. Pokud vám podnikání jde dobře, brzy se dostanete do bodu, kdy ho budete muset zadat. A tak se nabízí mnoho variant. O některých vás...

Minimální verze webu

Dnes zaplujeme trochu i do byznysu. Mnoho z vás právě teď vymýšlí, jak lehce přetransformovat osu toho co děláte, abyste mohli pokračovat dál ve své činnosti. Všude vidím přesun do online a to rychle. Tak si to pojďme ještě více usnadnit. Rychle je v tenhle moment...