Kdo by neměl dělat váš web

16. 01. 2021 | Webdesign

Je spousta lidí, kteří umí v nějaké formě udělat web. I vy sami si ho můžete udělat, proč by ne – na začátek je to nejlepší varianta. Pokud vám podnikání jde dobře, brzy se dostanete do bodu, kdy ho budete muset zadat.

A tak se nabízí mnoho variant. O některých vás možná ani nenapadne přemýšlet.

Kromě vlastních zkušeností vycházím z poptávek, které nacházím na internetu a z diskuze, kterou jsem na podobné téma rozpoutala na facebooku.

Následující řádky neznamenají, že by takový člověk neměl na vašem webu vůbec pracovat. Jen by ho tito lidé neměli z podstaty své práce vymýšlet celý.

Programátor a kodér

Oba perfektně ví, jak váš web udělat funkční a po technické stránce velmi kvalitní. Bohužel ani jeden nemusí mít ponětí o marketingu, prodeji, brandu, nebo UX. O vizuálním cítění nemluvně. Oba dělají, co jim zadáte. Mají za úkol vymýšlet jak to udělat. Ne co udělat.

Rozhodně zahoďte představu, že by vám váš kamarád programátor/ajťák udělal slušný web. Šance jsou podobné, jako vyhrát sportku.

Co dělají? Kodér nakóduje šablonu podle grafického návrhu a programátor tuto šablonu nasadí na redakční systém, abyste například mohli psát blog nebo editovat stránky.

Grafik

Ráda bych vám řekla, že pokud jste přemýšleli o oslovení grafika, jste na tom o něco lépe, bohužel ne zas tak moc. Pokud jste teda neoslovili UI designéra či webového grafika. Ti vám totiž aspoň řeknou, že potřebují dodat podklady.

Oborů grafiky je mnoho, setkala jsem se s dodanou grafikou na web od tiskaře. Nechci se rozepisovat proč je to špatně. Pokud nemáte nějaké extra zvláštní požadavky, místo grafika si vyberte šablonu, která se vám líbí a nastavte si v ní své brandové barvy a vyjdete z toho dost podobně, ale za výrazně menší peníze a nervy.

Grafik samotný vám web sice navrhne hezký, ale opět nevymyslí cestu zákazníka, nehledí na marketing a taky ho dost pravděpodobně nejvíc zajímá, jestli se to bude líbit jemu (případně vám) daleko víc, než jestli to funguje.

Virtuální asistentka

Zazálohovat a aktualizovat web? Vložit článek? Naplnit web texty? Pro proškolenou asistentku bez problému.

Ale budu-li upřímná, nevím, kde se vzalo přesvědčení, že by virtuální asistentka byla skvělým adeptem na tvorbu webu. Bohužel mi to přijde tak očividné, že nevím, jak vysvětlit, proč by ho dělat neměla.

Rozhodně ji ale do procesu tvorby můžete zapojit. Sama to tak dělám. Například na naplnění blogu články, třídění a evidenci podkladů nebo vkládání dodaných popisků pro vyhledávače.

Za kým teda jít?

Webdesignér

Nebo za webovým specialistou. Jak se takový člověk nazývá, je opředeno mnoha diskuzemi. Bude lepší, když to charakterizuji, než abych to nazývala.

Je to člověk, který vám zařídí, že web vznikne. Bude plnit cíle a zohlední potřeby a požadavky na celý projekt. Zajímáte ho vy, váš brand, vaše marketingové aktivity, cílová skupina, obsah vašeho webu, vaši klienti, funkčnost webu, výsledky, přívětivost i vaše osobnost a náležitosti vašeho podnikání. Dokonce i vhodnou platformu pro váš web by vám měl pomoci vybrat on.

Takového člověka hledáte.

Jak to zařídí je celkem na něm, protože webdesignér je v první řadě takový projektový manažer přes web. Důležité je, že přinese to, co potřebujete. A co od webu potřebujete? To už je také na něm, aby vám to pomohl definovat.

Dobrého webdesignéra poznáte tak, že se hodně ptá. Především v oblasti strategie vašeho podnikání, marketingu a prodeje.

Proč?

Webdesignér dohlíží a zajišťuje celý proces:

  • Webdesignér zajistí wireframe/prototyp pro webového grafika, podle toho, co z vás vyzpovídal a vyzkoumal na začátku projektu. Tohle někdy proběhne ve spolupráci s copywriterem, protože wireframe by měl obsahovat hrubé texty.
  • Webový grafik pak vytvoří návrh, který odpovídá vašemu brandu i požadavkům na web.
  • Z této grafiky pak vzniknou podklady pro vývojáře (kodéry a programátory) a ti vám celý web zprovozní.
  • Do té doby copywriter napíše všechny finální texty
  • Web se naplní finálním obsahem.
  • Udělají se ještě nějaké nutné kroky, web se otestuje a spouští.

Začínala jsem jako vývojář webů

Moje první praxe byla zaměřená na vývoj šablon pro WordPress a výstavbu webů v nich. Podle dodaného zadání. To byla má práce – oživit web.

Protože jsem tvor tvořivý, brzy se na to přišlo, a začala jsem weby i vizuálně navrhovat. Má práce byla udělat je čitelné, přehledné, podle vizuálního stylu zadavatele a hezké.

A pak mi to přišlo málo a začala jsem si studovat obsah, strukturu webu, cestu zákazníka, marketing. Propadla jsem webdesignu.

Vznik webu berte vážně

Webového průvodce – webdesignéra – vybírejte dlouho dopředu. Sledujte jejich práci a pak si s nimi domluvte hovor, schůzku nebo konzultaci. Nechte si poradit. A věřím, že spolupráce bude efektivní.

Bára Vlášková

Bára Vlášková

Web, marketing a mentoring

Můj blog je o mně, mých zkušenostech a zájmech. Někdy píšu tak, jak mi huba narostla, někdy píšu pro vás, abyste se dozvěděli, jak to s tím webem vlastně je.

O mně

Mohlo by vás zajímat

Minimální verze webu

Dnes zaplujeme trochu i do byznysu. Mnoho z vás právě teď vymýšlí, jak lehce přetransformovat osu toho co děláte, abyste mohli pokračovat dál ve své činnosti. Všude vidím přesun do online a to rychle. Tak si to pojďme ještě více usnadnit. Rychle je v tenhle moment...

Empatie v designu

V poslední době se v zahraničí mluví o empatii při designování. Zřejmě to vychází i z toho, jak se vyvíjí svět. Používá se genderově neutrální jazyk, začínáme být více citliví k minoritám a více pečliví v tvorbě přístupných věcí pro lidi se zrakovým nebo sluchovým...

Povinné náležitosti na webu

Pro své klienty mám vždy konkrétní doporučení, co na webu nevynechat. Jedním z nich je obsáhnutí povinných náležitostí stanovených zákonem. Ačkoliv se tyto informace nachází všude na internetu, ne každý o nich ví a ne vždy je lidé vypíšou úplně správně. Z nějakého...