Dnes zaplujeme trochu i do byznysu. Mnoho z vás právě teď vymýšlí, jak lehce přetransformovat osu toho co děláte, abyste mohli pokračovat dál ve své činnosti. Všude vidím přesun do online a to rychle. Tak si to pojďme ještě více usnadnit.
Rychle je v tenhle moment zásadní, protože potřebujete mít co nejkratší výpadek. Takže jsem se rozhodla věnovat článek tématu, které se u webů uplatňuje celkem běžně, u nových produktů jak by smet.
Nenechte se mýlit, takové řešení není polovičaté a může vám pomoci rychle zjistit, jestli má váš nový produkt šanci, případně jej začít během víkendu prodávat. Jak?
V článku:
- Co je MVP?
- Co když už web máte?
- A co když ho ještě nemáte?
- Nejsnazší prodej digitálního produktu
- S čím musíte počítat?
- Jak snadno nainstalovat WordPress?
Co je to MVP?
Nejsem byznys poradkyně, takže nebudeme řešit produkt samotný. Asi jej máte vymyšlený, jenže k jeho spuštění je potřeba ještě nakoupit to a tamto, zařídit tohle, napsat článek, propagace na facebooku, nafotit fotky… Podívejte se na něj znovu a seškrtejte ho na minimum. A co vám zbyde spusťte. Bude to stále funkční, jen ostatní vlastnosti toho produktu přidávejte postupně, jak to půjde. Chcete přidat výukové materiály? Klidně, ty můžete vyrobit až zítra a nalákáte tím další lidi.
Představte si, že jste právě vymysleli auto. Má čtyři kola, klimatizaci, vyhřívané okno, sedačky, autorádio, bezpečnostní pásy, airbagy, navigaci, tachometr. Jenže auto nikdo nikdy neviděl. Jste první kdo ho prodává. Takže to, že má mít klimatizaci, vyhřívané okno, autorádio a navigaci si v klidu můžete nechat na pozítří.
MVP = Minimum Viable Product – Produkt s nejmenší možnou funkcionalitou, ale takovou, aby ho bylo možné používat.
A teď se dostáváme k tomu, o čem tady píšu. K propagaci nového produktu budete nejspíš potřebovat novou stránku na webu, nebo i celý web. A to také ve formě MVP.
Skvělý příklad aktuální MVP rychlo akce několika skvělých žen je web chranimnejslabsi.cz. Pro představu, v moment jeho spuštění tam byly původní ilustrace ze šablony a nikomu to nevadilo, do pár hodin je začaly autorky nahrazovat fotkami.
Varianta A: web už máte
To je ta snazší varianta. Prostě přidejte další stránku. Klidně ať je v první fázi jen textová s pár obrázky. Jako článek na blogu. Jestliže máte rozjetou stránku a skupinu na facebooku, poslouží vám jako místo, kde potřebujete souhrnně předat informace tak, aby je vaši fanoušci a klienti našli.
Prostě to napište a publikujte. Nedělejte z toho velkou vědu. Důležité je shrnout vše podstatné a nezapomeňte na CTA – tedy výzvu k akci, ať ti lidé ví, co mají dělat 🙂 Hurá na to!
Landing page
Můžete také vytvořit Landing page – přistávací stránku pro konkrétní cílovku, na kterou míříte produkt. Pokud děláte takovou stránku na existujícím webu, vyndejte vše, co lidi může odvést ze stránky jinam. Jediná možnost, na kterou kliknout by měla být tlačítko objednat. Takže pokud to jde, skryjte horní navigaci i patičku.
K landing page přistupujte tak, jako když o vás a vašich produktech nikdo nic neví, takže se na té stránce znovu v krátkosti představte, představte produkt, vysvětlete proč je nejlepší a tak. Nechci zabíhat do detailů, o tom tento článek není.
Subdoména
Ještě se nabízí varianta mít druhý web na doméně třetího řádu, nebo tzv. subdoméně, například: shop.baravlaskova.cz. Na každém hostingu se zakládá jinak, takže se koukněte na jeho podporu.
Varianta B: web nemáte
Předpokládám také variantu, že se vám váš produkt nehodí motat do existujícího webu a tak potřebujete zcela nový web. Ačkoliv jsem proti většině nejlevnějších klikacích řešení, nebojte se je v tomto případě použít. Pokud má variantu zdarma, šup do toho, MVP je něco, do čeho má být vložena co nejmenší investice a má za úkol buď zjistit, jestli to bude fungovat a nebo rychle spustit. Či obojí.
Varianty zdarma, které se nabízí jsou: Webnode, WordPress (s nějakou z dostupných šablon z knihovny), Wix (i když váhám s jeho doporučováním) a nebo pokud máte Google firmu (to je to, kdy vyskakujete ve vyhledávání v tom pravém sloupku) tak je možné udělat si malý web přímo tam. Když budete chvíli googlit, najdete určitě i další řešení.
Do čeho investovat?
Do vlastní domény, rozhodně, nenechávejte si doménu, ve které bude webnode nebo wix v názvu. Děláte to proto, že to vyjde, že z toho něco bude, no ne? 🙂 A pokud se rozhodnete pro WordPress, budete potřebovat ještě webový hosting. Doporučuji spíš Savanu, WP hosting, Český hosting nebo One bit. Na ten co mají všichni, jehož jméno nechci vyslovit, zapomeňte, prosím pro panenku boží.
A také bych vám doporučila investovat do konzultace. Zcela neskromně – protože vím, že vám pomůžu – nabízím krátké online 15 minutové konzultace za 350 Kč. Běžná konzultace trvá hodinu a stojí 1 200 Kč. Ušetří vám čas i peníze. Pokud si budete po konzultaci myslet, že vám nepřinesla víc, než 4 kávy v kavárně, ráda vám je vrátím.
MVP Prodej digitálního produktu
Chcete minimální variantu minimální varianty? Pokud neočekáváte desítky objednávek denně, dejte si na stránku s digitálním produktem obyčejný kontaktní formulář – klidně se na venek může tvářit jako objednávkový systém. Jedna rada: čím složitější to je, tím více lidí to odradí od jeho vyplnění, takže po nich chtějte jen to nejnutnější a zbytek dořešte sami manuálně e-mailovou komunikací.
Složitější řešení můžete vyrobit zase zítra.
S čím musíte počítat?
Že ten web tak či onak bude potřeba a budete to muset udělat pořádně. Proto se s tím zbytečně netrapte a pak už to nechte na někom, kdo to udělá pořádně. Ale můžete tomu jít naproti už teď. Jak?
Nedělejte si velkou osobní vazbu k řešení, které pak zahodíte. Webnode, Wix ani web firmy na google není pro většinu z vás nic, co si chcete nechat dlouhodobě. Pravděpodobně přejdete na Solidpixels, Mioweb nebo WordPress jako takový. Nechci vás nijak podceňovat, ale vlastní pokusy o WordPress web většinou není možné použít pro navázání dalšího vývoje. I tak se z něj snadno dají zachovat články a texty, což může urychlit budoucí práce, takže směle do toho.
Pokud si děláte web sami tak bych řekla, že nad výsost platí čtyřdohodovské: Dělejte jak nejlépe to umíte, né lépe. No a já bych to doplnila o: Lépe nechte na profesionálovi.
Jak nejsnáze nainstalovat WordPress?
Ostatní řešení nemá smysl popisovat, jsou až hloupě jednoduchá. WordPress se tváří, že je složitý. Tak já vám ukážu, jak to udělat tak, aby to složité nebylo:
- Najděte si web hosting, který umožňuje instalaci jedním kliknutím (nabízí určitě Savana a Active24). Následujte objednávkový formulář a pak nainstalujte WordPress.
- Máte web.
Tak se do toho pusťte a klidně mi pošlete výsledek.
Tento článek samotný je formou MVP, prostě jsem ho napsala, publikuji ho a postupně se k němu vrátím, opravím hrubky, doplním, co mě ještě napadne, vylepším, nabídnu svou vlastní službu…
Chcete si ušetřit čas s hledáním informací? Poradit jak něco na webu udělat? Napište si o 15minutovou konzultaci na bara@vlaskova.cz. Za 350 Kč. Může probíhat telefonicky, online se sdílenou obrazovkou nebo na messengeru.