Podcast si můžete přehrát také na anchor.fm.
Opis podcastu:
Jak ušetříte pět nebo i deset tisíc poslechem patnácti minutového podcastu?
Řeknu vám, co si pohlídat u dodavatele při tvorbě webu.
Jsem Bára Vlášková, webdesignérka. Weby jsou pro mě váš oblek, výloha obchodu i obrazem vaší duše v jednom. Budu ráda, když můj první díl budete sdílet nebo mi napíšete zpětnou vazbu na můj e-mail bara@vlaskova.cz.
Další podcast? To si dělá ta Bára srandu.
Ne, nedělám. To, že něco dělá dalších tisíc dalších lidí, mě neodrazuje od toho, to udělat taky.
Tak jdeme na to?
Posledních pár dní se kolem mě a dalších webařek opakují témata, která řeší převzetí webu, který nebyl dobře technicky zpracovaný. Jedna druhé se pak ptáme, co s tím máme dělat a jestli jsme se s tím už někdy setkaly. Snažíme se najít nejefektivnější řešení a vyhnout se třením mezi zadavatelem a námi, protože zadavatel nás má samo sebou za profesionály v oboru a my najednou nevíme, co s tím. Tohle se stává proto, že ten kdo web vytvořil, nebyl až takový profesionál, jak jste si mysleli.
A protože chci, aby tento podcast byl krátký, jdeme rovnou na věc.
Pluginy
Nejčastějším problémem jsou pluginy. Nechte si vysvětlit, co na webu máte, hlavně jaké máte pluginy a proč. Když postavíte dům a nebudete vědět, kudy zedník vedl trubky a on ještě navíc nebyl úplně přítomný a vedl je úplně nesmyslně kolem dokola u stropu, tak je při jejich poruše nikdy nenajdete. Vysekáte celou zeď, budete mít zničený celý byt a nic. A to se stane s pluginy, které jsou na webu navíc, a nevíte, k čemu slouží a třeba jsou i špatně nastavené. Jsou špatně použité nebo jsou tam kvůli jedné jediné nepotřebné funkci.
Pluginů jsou desetitisíce. Může je psát každý, kdo umí trochu programovat, a proto je nikdo nemůže znát všechny.
To je taky důvod, proč my, když dostaneme nový web, najednou nevíme, co máme dělat.
Navíc je nemůžete jen tak smazat. Nikdy nevíte, jestli smazáním jednoho nespustíte nějaký domino efekt. Jestli vlastnost jednoho pluginu neovlivňuje i další věci na webu.
Proč jsem to vybrala jako první bod?
Protože poslední oprava webu, který jsem dostala do ruky, stála skoro 5 000 Kč. Ten web samotný už stál, podle slov majitelky, dohromady kolem 20 000 Kč. A ke mně přišel proto, protože ani do jedné minuty nenaběhl. Musela jsem najít problém. Pokaždé když jsem odstranila nebo deaktivovala nějaký plugin, bylo třeba projít znovu všechny funkce webu, jestli to náhodou neudělalo změnu. V průběhu jsem musela hodně často zálohovat. Kdybych udělala nějakou chybu, abych se mohla zase o krok vrátit zpátky. Smazala jsem 17 pluginů. I tak to nebylo všechno, ale hlouběji jsem jít už nemohla. Bála jsem se, že by to ovlivnilo funkce jádra toho webu. Velké množství pluginů totiž zpomaluje web a potřebujete výkonnější hosting, což znamená další peníze navíc. To ale není vše, je zde bezpečnostní riziko a taky navyšujete riziko nepovedené aktualizace. A pak ty aktualizace jen odkládáte a opět zvyšujete bezpečnostní riziko. Na tohle si dávejte pozor, protože jistotu v tomhle případě nemáte nikdy. Nikdo vám nedá záruku na webové stránky a nikdo vám nedá ani záruku na webový software.
Webové stránky se přebírají akceptací. To znamená, že v moment, kdy je web hotový, vy si ho důkladně projdete a řeknete, že je vše v pořádku a že stránku přijímáte, je web akceptován a převede se k vám na vaši doménu/webhosting (může se lišit, dle domluvy se zadavatelem). V ten moment je web váš a už si za něj ručíte sami. A cokoli, co se na webu stane, je už nevratné.
Webdesignéři by vám i rádi záruku nabídli, ale nejde to. Je tam tolik věcí proměnných, které se můžou stát a nikdo je nedokáže ovlivnit. Může se změnit programovací jazyk, kterým je web napsán, můžou se změnit nějaké standardy, může vyjít aktualizace, anebo naopak autor toho pluginu, který na webu máte, ho přestane vyvíjet. Ať už z důvodu, že ho to nebaví nebo nedej bože se mu něco stane.
V minulosti jsem řešila případ, kdy majitel webu neměl svoji doménu. Nejčastěji se to stalo, že doménu registrovala manželka, se kterou se rozvedl, a ona mu ji nechtěla dát. Anebo protože doménu registroval tvůrce webu. Tvůrce poté přestal komunikovat či už nebyl k zastižení, nedal se kontaktovat a nikdo nevěděl, jak ho sehnat.
Jméno a registrace hostingu
Chtějte registrovat doménu na sebe. Doména je váš majetek a součást vaší identity, vaší značky. Zvlášť pokud máte doménu na své vlastní jméno, nechcete o ni přijít. A neříkám to jen kvůli nějakým “vykukům“, kteří by vás chtěli o vaši krásnou doménu okrást. Nikdy nevíte, co se s dodavatelem může stát. Převod domény je vcelku snadná věc, pokud je registrována na vás. Stačí vyžádat zaslání klíče a oni vám ho zašlou na email, na který byla doména registrována. Vy si ji můžete potom převést kamkoli jinam. Určitě i složité situace mají řešení, ale je to většinou problémové. Česká domena.cz stojí kolem 300Kč ročně. Co se týká webhostingu je to takové půl na půl.
Určitě se s dodavatelem nejdřív poraďte, jaký webhosting pro vás bude nejlepší. Někdy bude chtít web hostovat u sebe a pro vás to může být výhodné. Přečtěte si ale pořádně podmínky smlouvy, protože se může stát, že vám ten hosting (web, data) nebude chtít vydat. Co se týká toho sdíleného hostingu, tedy toho, který není u vašeho dodavatele (je to tedy veřejný hosting) Neskákejte po tom nejlevnějším, zvlášť pokud máte WordPress. WordPress je vcelku náročná aplikace a proto zjistěte, jaké hostingy jsou pro něj aktualizované. Takové hostingy stojí ročně kolem 1 000 Kč. A pokud máte na webu navíc i e-shop nebo rezervační systém, na 100% jděte do něčeho výkonnějšího. Takové stojí opravdu minimálně těch 1 000 Kč ročně, spíš o něco víc. Je to důležité z toho důvodu, že když budete mít pomalý web, bude to mrzet vaše zákazníky a dost pravděpodobně odejdou nebo vůbec nepřijdou. A taky to nemá rád Google nebo vyhledávače obecně. Chtějí svým zákazníkům nabídnout to nejlepší, takže pokud váš web bude pomalý, bude se načítat 5+ vteřin, tak jim ten váš web zkrátka neukáže. Leda by už nebylo zbytí.
S hostingem souvisí další téma…
Podmínky odchodu od dodavatele
Zvlášť pokud web hostuje sám u sebe
Čtěte ty smlouvy, čtěte podmínky, zajímejte se, zjišťujte si to. Již několikrát jsem dávala konzultaci lidem, kteří nevěděli, co dělat, protože jim dodavatel po dokončení webu řekl, že je hostování u něj bude stát 2 500 Kč měsíčně, anebo 10 000 Kč za převod někam jinam. Samozřejmě cena 10 000 Kč navíc byla stále výhodnější, než platit 2 500 Kč měsíčně nebo si udělat (koupit) nový web. Tito klienti mi volali nešťastní, protože ten web je už teď stál přes 30 000 Kč a teď mají platit ještě dalších 10 000 Kč za převod dál. Ptali se mě, jestli je opravdu nezbytné, aby ten úkon stál tolik, zdali je to opravdu tak náročné. Pravda je taková, že to nedokážu posoudit. Nevím, jaký web to je, jakým způsobem pracují, co všechno u toho přesunu musí pohlídat, jestli je to WordPress nebo jiné řešení, jestli je potřeba zajistit věci okolo, jako je převod emailů, atd…
Jediné, co vám můžu říct je, že přesun obyčejné webové prezentace (takové té klasické informativní, kde je hlavní stránka, 2-3 stránky služeb, o mně, kontakt, obchodní podmínky) trvá v dobrém případě 30 min. To ale neslibuji nikomu, protože to je taková ta ideální situace, která nastane málo kdy. Takže většinou svým klientům říkám, že přesun bude trvat zhruba do dvou hodin.
Samozřejmě pokud máte e-shop, tam ten přesun trvá delší dobu a může stát až několika násobně víc – pokud je to větší, složitější systém a je potřeba vše ručně překontrolovat a vyřešit.
A zcela přirozeně mě během povídání o dodavatelích napadlo poslední téma, které souvisí s tvorbou webu.
Agenturní řešení
Tedy když tvorbu webu svěříte nějaké agentuře, ve které pracují programátoři. Ti jsou totiž hrdí na svoji práci a nechtějí používat WordPress nebo jiné běžné řešení a vyvíjí si vlastní systém. Problém nastává v moment, kdy ten programátor na to už nemá čas nebo energii a vy potřebujete ten web upravovat. A pokud porostete, tak ten web budete potřebovat upravovat, klidně i každý týden nebo měsíc. Pokud ten programátor nebo agentura již není dostupná a není to standardní řešení, tak z toho budete akorát nešťastní. Budete je nahánět, budete chtít, aby to konečně už udělali, bude vám na tom stát business a nakonec dojdete k tomu, že nakonec si necháte udělat nový web, který si budete moc spravovat sami. Problém těchto řešení je, že jsou většinou celkem drahá a dost často stojíte na tom mrtvém bodě dlouho jen proto, že se vám nechce platit za nový web. Takže moje rada – vyhýbejte se všem nestandardním řešením. Důvod, proč je WordPress a podobné systémy, tak oblíbený je ten, že ho umí používat kdokoli další. Když se stane, že váš dodavatel přestane komunikovat, už to nebude časově stíhat nebo už se tomu nebude věnovat, tak vy můžete jít za jakýmkoli jiným webařem, kdo umí WordPress (a těch je opravdu hodně), a říct: „Prosím, já bych potřeboval tohle to.“
Pokud je ten web udělaný dobře, tak nenastane ani problém, který jsem zmiňovala na začátku s pluginy nebo se šablonami a nový web designér tak může vyhovět vaším požadavkům za chvilku. Takže ještě jednou – vybírejte standardní řešení – to platí pro všechno, o čem jsme se dnes bavili.
A když už jsem nakousla šablony (ikdyž ty jsem si chtěla nechat na přístě) u těch to platí taky – pokud chcete postavit web s hotovou šablonou, nechte si postavit web na placené šabloně, která má dokumentaci a kterou pořád vyvíjí, které se stále věnují. Vybírejte šablonu, která má stále aktualizace a podporu. Šablona je opět vcelku složitá věc, takže pokud bude hodně napevno napsaná a nebude mít dobře napsanou dokumentaci, zkomplikuje to jakoukoli změnu, kterou na webu budete chtít provést. A to i takovou banálnost jako je proměnit sekce mezi sebou. Může se stát, že vám to nikdo nebude schopen udělat, protože nebude vědět jak. Anebo vás i taková blbost, jako je prohození sekce, může stát 5 000 Kč, možná i víc. A to se opravdu nevyplatí. Takže opravdu doporučuji placené šablony nebo vizuální editory.
Abych vás nenechala se jenom trápit, tak vám řeknu, jak se tomu vyhnout.
Čtěte smlouvy – pořádně.
Ptejte se dodavatele – hodně se ptejte – zjistěte, jak o tom přemýšlí, sledujte jak o tom přemýšlí na blogu, na sociálních sítí, poslouchejte jeho podcasty. Požadujte mít všechny věci správně vyřešené a hlavně nezapomeňte na pluginy. Požadujte dokumentaci k vašemu webu a vypsal všechny pluginy – k čemu slouží a kde jsou použité. A také aby vám dal dokumentaci k šabloně. U předávání vašeho webu se zeptejte na přístupy a administrátorská práva k vašemu webu.
Nebo máte ještě jednu možnost – zvolit pro web platformu.
Platformy jsou třeba Webnode – ten je pro vás asi neznámější, je vhodný do úplného začátku, ale pak už bych se u něj určitě nezdržela.
Já doporučuji Squarespace, SolidPixels nebo WebFlow.
SolidPixels jsou mimochodem česká platforma a fungují velmi dobře.
U výběru platformy určitě porovnejte spokojenost zákazníků, pročítejte diskuze, skupiny na FB, hledejte na internetu, jestli mají problémy. Zkontrolujte jejich cenovou politiku, jak jednají se svými zákazníky, jestli náhodou nezdražují každý den o desetinu původní ceny.