Znáte to, jak se vám sbíhají sliny, když vidíte dokonale nachystanou sváteční snídani? Očima nejen jíme, ale i si vybíráme, co budeme číst. V této sérii se rozepíšu o tom, jak udělat váš blogový článek neodolatelný k přečtení.
Série Smlsněte si na blogu
- Skenování – aby se lidé v textu neztratili
- Kontrast – moment překvapení
- Zarovnání – servírujte text přehledně
- Čitelnost – pořádně vyvětrejte
- Výzva k akci – to proč to děláte
Skenování – aby se lidé v textu neztratili
První na koho bychom měli myslet je návštěvník. Určitě už jste četli, že lidi na webech nečtou, ale skenují. Já bych řekla, že to není moc přesné. Lidé čtou. Ale až když najdou něco, co je přinutí číst. A tak pořád dokola. A pokud uvidí už po načtení stránky stěnu z textu, tak se nepokusí ani o to skenování, natož aby to fakt četli.
A ano, každý skenuje/čte trochu jinak. Moje kamarádka opravdu čte řádek po řádku, skenování úplně přeskakuje. I přesto ji formátovaný text pomáhá se v textu zorientovat, rozpoznat váhu a důležitost informací a jejich strukturu.
Co lidé při skenování čtou?
- Seznamy,
- nadpisy,
- tučná a jinak zvýrazněná slova,
- podtržené texty (=odkazy),
- texty jakkoliv výrazně vizuálně odlišné,
- obrázky.
Členění textu je proto zásadní pro orientaci. Tato místa by měly fungovat jako kotvy ke čtení. Podle toho vybírejte, co zvýrazníte.
Malý trik
Zkuste si váš dokončený text přečíst tak, jako kdybyste skenovali. Čtěte pouze nadpisy, tučné, podtržené,… Máte čeho se chytit a dávají ty útržky aspoň trochu smysl? Skvělá zpráva! Praktickou ukázkou je tento příspěvek. Tak málo, jako dva druhy nadpisu, tučný text a seznam stačí k výrazně snazší orientaci.
Má to ale háček
Když to přeženete, máte opačný extrém. Bude to mít stejný efekt, jako kdybyste pro čitelnost textu neudělali vůbec nic.
Další díl: 2. Kontrast – moment překvapení
Celá série vznikla pro facebookovou skupinu copywriterky Evy Váňové – Naučte se psát copywritersky. Bylo mi ctí.