Inspirace pro všechny, kdo chtějí mít skvělé fotky na webu a online, ale také pro fotografy, kteří se na takové focení chystají. A samozřejmě i pro web designéry, kteří chtějí vedět, jak lépe napovědět klientům a fotografům.
Kompozice fotek
Nechte prostor pro text
Někdy se hodí, aby vlevo byl prostor pro text, ideálně s nerušivým pozadím a vpravo vy (nebo jiný objekt k focení). Zkuste si to při focení představit. Fotka se tak často řeší i tak, že se do jedné poloviny vloží obdélník a do něj text, v druhé polovině je objekt fotky.
Portrét nebo krajina?
Ideální je mít více fotek na šířku, ale nezapomeňte na několik na výšku. Dnes je sice stylizace webů taková, že se hodí obojí, ale pro blog nebo náhledový obrázek na sociální sítě je často potřeba fotka na šířku. Stejně tak do videí pro náhledy.
Osobně prakticky vůbec nepotřebuji postavu od hlavy k patě, ani obličej jako na občanku. Bližší portrét se ale může hodit třeba jako profilovka na sociální sítě.
Je lepší fotit tak, aby zůstaly větší okraje kolem objektu. Stejně tak jako v předchozím bodě. Vyříznout se dá vždy. Jde o to, že na různých zařízeních je potřeba jiný výřez (někdy se dělá automaticky), a když je nedostatečný okraj, tak chybí lokty, čela, kotníky,…
Někdy na web potřebuji nízkou fotku třeba až 16:4, ale to už je extrémní případ, píšu jen pro představu, že fotky na web nejde vždy umístit celé v poměru 4:3, dokonce ani 16:9.
Kam na fotkách koukat?
Model se nemusí vždy dívat do objektivu, stačí do notebooku, do papírů, na jinou osobu (nemusí na fotkách být, jen se prostě díváte směrem, kde by mohl někdo stát), a ideálně směrem do prázdného místa. Zvlášť, pokud tam bude umístěný text, bude to navádět návštěvníka, aby se koukal do onoho místa spolu s modelem.
Nevadí pár fotek přímo do kamery, ale neměla by jich být většina, webu moc nepomáhá, když na lidi zíráte.
Co na fotkách vyobrazovat?
Reálné prostředí a reálnou práci
Přirozené fotky v běžném prostředí, kde model třeba jedná s klienty, nahrává podcast nebo má nějaký hovor, je často daleko lepší, než ateliér. Pomáhá nechat model „pracovat“ a u toho ho fotit. Klidně doopravdy, ne jen na oko.
Řekněte ne fotobankovému klišé
Vyvarujte se fotobankovým klišé. Fotka podávaných rukou bez kontextu v prostředí, kalkulačka, brýle a pero na papírech, umělé strojené úsměvy s přímým pohledem do kamery. Takové fotky nepotřebujeme.
Vyberte vhodný prostor
Nefandím fotkám venku z procházky, nebo v přírodě. Výjimkou jsou samozřejmě případy, kdy se práce s takovým prostředím nějak spojuje. To samé platí pro fotky z ložnic / postele. Nebo od kuchyňské linky doma. Teda pokud nemáte web o vaření.
Co nezapomenout nafotit?
Dekorativní fotky, které dotváří atmosféru
Často mi chybí fotky, na kterých není žádná postava. Občas se prostě hodí jen ruce píšící na počítači, ve kterém je otevřená nějaká tabulka, stůl s rozpracovanými dokumenty, knihy, ruce při práci, fotky prostředí.
Alespoň jeden portrét
Jeden obyčejný potrét, na kterém se bude sobě model líbit, bude vyjadřovat jeho tón. Nemusí být neutrální, může se usmívat. Hlavně aby byl model sympatický a odrážel to, jak má na lidi působit.
Kolik fotek je většinou potřeba?
Mě osobně stačí tak 10 fotek, ale je lepší mít víc. Ocením, když dostanu nějaký předvýběr abych mohla říct své preference k finálnímu výběru, nebo je můžeme taky na web rovnou zkusit vložit, abychom věděli, jak budou vypadat a které se doopravdy budou nakonec hodit.
Komprese a formát fotek
Optimální velikost fotek pro web
Čím menší datová velikost, tím lepší. Když se dostanete s fotkou širokou 2560px pod 100kb, budu vás milovat. Fotky na webu nemusí být dokonalé, lehkou kompresi okem nikdo nepozná, důležitější je, aby se návštěvníkovi web vůbec načetl.
Můžete dodat fotky pro web a originály. Fotky pro web by měly splňovat právě toto. Považuji za lepší, když je zkomprimované dodá fotograf. Alespoň si sám pohlídá výsledek. Navíc na to má nástroje (např. Lightroom), narozdíl od webařů.
Rozměr fotek dnes potřebujeme MINIMÁLNĚ 2560px šířky.
Pojmenování fotek
Fotky pojmenovávejte vždy jménem klienta, nebo názvem jeho byznysu a případně tím, co vyobrazují. Například: bara-vlaskova-webdesignerka-navrh-webu-01.jpg
Aspoň to jméno prosím, při exportu to máte raz-dva.
Je to důležité pro vyhledávače, díky tomu podpoříme nalezitelnost webu.
Dodání fotek na web
Je to na vás. Měly by se pohodlně vejít jako .zip do e-mailové přílohy. Nebo pošlete odkaz na cloud. Ale prosím, vyvarujte se úschoven, messengerů a whatsappů a dalších způsobů, které fotky komprimují nebo mi protahují dobu jejich stažení.