Smlsněte si na blogu – Skenování

Znáte to, jak se vám sbíhají sliny, když vidíte dokonale nachystanou sváteční snídani? Očima nejen jíme, ale i si vybíráme, co budeme číst. V této sérii se rozepíšu o tom, jak udělat váš blogový článek neodolatelný k přečtení.

Série Smlsněte si na blogu

  1. Skenování – aby se lidé v textu neztratili
  2. Kontrast – moment překvapení
  3. Zarovnání – servírujte text přehledně
  4. Čitelnost – pořádně vyvětrejte
  5. Výzva k akci – to proč to děláte

Skenování – aby se lidé v textu neztratili

První na koho bychom měli myslet je návštěvník. Určitě už jste četli, že lidi na webech nečtou, ale skenují. Já bych řekla, že to není moc přesné. Lidé čtou. Ale až když najdou něco, co je přinutí číst. A tak pořád dokola. A pokud uvidí už po načtení stránky stěnu z textu, tak se nepokusí ani o to skenování, natož aby to fakt četli.

A ano, každý skenuje/čte trochu jinak. Moje kamarádka opravdu čte řádek po řádku, skenování úplně přeskakuje. I přesto ji formátovaný text pomáhá se v textu zorientovat, rozpoznat váhu a důležitost informací a jejich strukturu.

Co lidé při skenování čtou?

  • Seznamy,
  • nadpisy,
  • tučná a jinak zvýrazněná slova,
  • podtržené texty (=odkazy),
  • texty jakkoliv výrazně vizuálně odlišné,
  • obrázky.

Členění textu je proto zásadní pro orientaci. Tato místa by měly fungovat jako kotvy ke čtení. Podle toho vybírejte, co zvýrazníte.

Malý trik

Zkuste si váš dokončený text přečíst tak, jako kdybyste skenovali. Čtěte pouze nadpisy, tučné, podtržené,… Máte čeho se chytit a dávají ty útržky aspoň trochu smysl? Skvělá zpráva! Praktickou ukázkou je tento příspěvek. Tak málo, jako dva druhy nadpisu, tučný text a seznam stačí k výrazně snazší orientaci.

Má to ale háček

Když to přeženete, máte opačný extrém. Bude to mít stejný efekt, jako kdybyste pro čitelnost textu neudělali vůbec nic.

Další díl: 2. Kontrast – moment překvapení

Celá série vznikla pro facebookovou skupinu copywriterky Evy VáňovéNaučte se psát copywritersky. Bylo mi ctí.

Bára Vlášková

Bára Vlášková

Web, marketing a mentoring

Můj blog je o mých zkušenostech o webech, designu a online marketignu. Právě jsem začala studovat Design informačních služeb na MUNI, tak se máte na co těšit. Někdy píšu tak, jak mi huba narostla, někdy píšu pro vás, abyste se dozvěděli, jak to s tím webem vlastně je.

O mně

Mohlo by vás zajímat

První web si klidně naklikejte sami

Web designérka vám jde říkat, abyste dělali její práci? Vysvětlím a hned potom vám popíšu, jak si web vytvořit ve 4 dnech. Což znamená práci na 1-4 hodiny. Záleží, jak moc si budete chtít vyhrát. První web Začali jste podnikat. Zijšťujete, co vše musíte a nesmíte a do...

Smlsněte si na blogu – Kontrast

Ten úžasný dezert máte přímo před sebou, je výborný, přesně tak jak jste si ho představovali v té vitríně, ale už začíná být trochu hutný a monotónní. Když v tom zjistíte, že v sobě má ukrytou náplň. Jemnou, rozplývající se na jazyku, která přišla v ten správný...

Smlsněte si na blogu – Zarovnání

U dezertů ještě zůstaneme. Představte si, že by vám ho na ten talíř jen tak mrskli, až by se roztekl do všech stran. Nic moc, že? Série Smlsněte si na blogu Skenování – aby se lidé v textu neztratili Kontrast – moment překvapení Zarovnání – servírujte text přehledně...

Pin It on Pinterest